פיקוח נפש: איך ההלכה מתייחסת לרופאים שעובדים בשבת?

אורח החיים היהודי מצריך מאיתנו בהרבה מקרים שינויים והתאמות. מי שבוחר לחיות ולקיים את המצוות ובפרט מי שבוחר לשמור את השבת, מחויב להתאים את החיים לכך וכמובן שצריך להכיר את הסייגים השונים. את המושג ״פיקוח נפש״ נראה שכמעט כולם מכירים. כולנו יודעים שאם אנו בסכנת חיים כלשהי וזקוקים לטיפול רפואי, מותר לנו לחלל את השבת כדי להגיע לבית החולים ואנו למעשה מחויבים לכך. עם זאת, מה אומרת ההלכה מהצד השני? כיצד מתייחסת ההלכה לרופאים שעובדים בשבת ומה עושים אנשים דתיים ומאמינים המעוניינים לעסוק במקצועות הרפואה? בואו ננסה להבין איך מתייחסים לנושא ומה אומרת ההלכה לגבי עבודתם החשובה והקדושה של רופאים בשבת.

על מה אין מחלוקת?

בואו נתחיל מהדברים הברורים והמוסכמים. תחילת יום המנוחה הוא בערב שישי והוא נמשך עד רדת החמה ביום השבת. על פי ההלכה זהו יום השבת הקדוש לישראל שבו יש לשבות מכל מלאכה ובזמנים הללו אין לעבוד כלל. מתי אפשר לחלל את השבת? כאמור, במקרים של פיקוח נפש. כלומר, מהצד של החולה למשל – אם יש צורך בטיפול מידי ומציל חיים בשבת, אין לדחות אותו גם במשמעות של חילול שבת. מהצד השני – אם רופא מטפל נדרש להעניק טיפול מציל חיים שכזה בשבת זוהי המצווה והחובה שלו. עד כאן הדברים ברורים ואין מחלוקת – במקרה שמדובר על פיקוח נפש, ניתן וצריך לחלל את השבת כדי להציל חיים. בואו ננסה להבין היכן כן ישנן מחלוקות בנושא.

 

 

 

מקרים שאינם בגדר פיקוח נפש

כמובן שלא בכל פעם שרופא נדרש להפגין את המקצועיות והידע שלו מדובר על מקרה של פיקוח נפש. כך למשל נדרשים רופאים, פרמדיקים ואחיות לעבוד בתורנויות גם בימי שבת ובחג ונשאלת השאלה האם הדבר מותר מבחינה הלכתית. התשובה כאן היא מורכבת ויש גישות שונות בעניין. המחמירים יגידו שאסור לעבוד בכלל במקרים הללו. אפשר תמיד לנסות ולקחת משמרות בזמנים אחרים, אך ברור שבהרבה מקרים אין ברירה אלא לזמן את אנשי הצוות הדתיים ושומרי השבת, פשוט מכיוון שאין מספיק חברי סגל אחרים.

במקרים הללו רבנים רבים מתירים עבודה באם אין ברירה. כלומר, יכול מאד להיות שבמהלך השבת אותו הרופא לא יידרש להצלת חיים. עם זאת אין לדעת ובגלל שאין אפשרות אחרת, מותר לו לעבוד ולהיות שם. רבנים מחמירים אומרים שאם רופא מסוים צריך לעבוד בשבת, נגיד משמרת שמתחילה בבוקר, על הרופא להגיע אל בית החולים עוד לפני כניסת השבת. רבנים מקלים יותר מתירים לנסוע אל בית החולים בזמן ולהיות בבית בזמן שלפני, אך ישנה עדיפות שהנהג שייקח אותם לשם יהיה גוי של שבת באם זה מתאפשר.

עבודה לשם שמיים בלבד

שימו לב – כל עבודה רפואית שהמטרה שלה היא רווח כספי אסורה על פי ההלכה. כלומר – אם יש אפשרות אחרת, אם הרופא לא נדרש לצורך הצלת חיים ופיקוח נפש ובאם יש אפשרות לוותר על המשמרת – אין לעבוד כלל.

לסיכום

נכון – מצוות שמירת השבת היא אחת המצוות החשובות והמרכזיות ביהדות. יש לה טעמים רבים והיא בהחלט מצווה חשובה ביותר. עם זאת, כאשר מדובר על הצלת חיים ופיקוח נפש – הרי ששני אלו דוחים את השבת. הרופאים והרופאות, האחים והאחיות, מתנדבי מד״א ושאר חברי הצוותים הרפואיים עושים לילות כימים במטרה לשמור עלינו – תושבי מדינת ישראל. ההלכה מכירה בעבודתם החשובה ועל כן מתירה עבודה בשבת במקרים מסוימים. בברכת בריאות לכל עם ישראל!

כתבות
נוספות

רילוקיישן

5 טיפים לרילוקיישן מוצלח

אין ספק שמעבר למדינה אחרת יכול להיות מפחיד ומרגש כאחד. צריך לתכנן את תהליך המעבר באופן המיטבי, ולהכין המון דברים מראש. כאשר אתם מתכננים רילוקיישן

לימודי משפטים

לימודי משפטים ואפיקי קריירה

עולם המשפטים הוא אחד העולמות המרתקים ביותר מבחינה מקצועית, אקדמית, מחקרית, אנושית ופילוסופית. אף על פי שמדובר על תחום גדול, עמוס ופעיל, ואולי דווקא בזכות

ייעוץ משכנתאות: למה חשוב לעבוד ברישיון?

חשבתם פעם להדריך מישהו באחת ההחלטות הפיננסיות המשמעותיות ביותר בחייו? כיועצי משכנתאות, זו הזכות והאחריות שלכם. כל שיחה שתזמו, כל המלצה שלכם, מעצבת את עתידו

נגישות