חשוב לדעת – רשלנות רפואית בלידה

לצד השמחה מהמשפחה המתרחבת, האושר מהבאת חיים חדשים לעולם וההתרגשות הרבה האוחזת בזוג כשתאריך הלידה מתקרב, חשוב לדעת כי יש לא מעט בעיות שעשויות לקרות במהלכה. על אף שמדובר באחד הניתוחים השכיחים ביותר הקיימים, רשלנות רפואית בלידה עשויה להתרחש – ולגרום לנזק בלתי הפיך לתינוק או ליולדת. בעיות בלידה גורמות לא אחת לנזקים חמורים ליולדת ולעוברה, ועל כן קובע המחוקק פיצויים בשיעור גבוה במיוחד עבור תביעות בענף משפטי זה. אילו תרחישים המצביעים על רשלנות רפואית עשויים לקרות במהלך הלידה? וכיצד מוכיחים שאכן נעשה עוול ליולדת או לתינוק?

רשלנות רפואית בלידה

עילות המצדיקות תביעת רשלנות רפואית בלידה

ישנם לא מעט תרחישים העשויים להוביל למסקנה שנעשתה רשלנות רפואית בלידה, ובסופו של דבר להסתיים בתביעה ובפיצויים. הסיבות הן מגוונות וחלקן קשורות בשיקול דעת שגוי של הצוות הרפואי, מעקב לקוי אחר היולדת במהלך הלידה, התייחסות שטחית למצבם הרפואי הרלוונטי של היולדת או של העובר, שימוש לא נכון במכשירים הרפואיים המשמשים ללידה ועוד. הנה כמה מהמקרים המצדיקים תביעה, ופניה לעזרת עו"ד רשלנות רפואית בלידה:

  • שיקול דעת מוטעה המוביל לתסחיף מי שפיר

תסחיף מי שפיר הוא סיבוך העשוי להתרחש במהלך הלידה. בקצרה, מדובר בתסמונת המתרחשת כאשר נוזלים ממי השפיר חודרים אל מחזור הדם של היולדת, מה שמוביל לחוסר יציבות במערכת הדם, הלב והריאות, ועשוי להוביל לפגעים נירולוגיים ואף למוות. על אף שהתסחיף נחשב לסיבוך נדיר יחסית ואינו מהווה עילה אוטומטית לתביעה בגין רשלנות רפואית – בריאות האישה ועוברה תלויים בתגובת הצוות הרפואי בחדר הלידה. כשסוגיה מעין זו מגיעה אל בית המשפט, יבדוק השופט האם התנהגותם של הרופאים הייתה תקינה ותגובתם הייתה מהירה, על פי המצופה מהם לנהוג במצב שכזה.

  • זירוז לידה לא מוצדק

על פי שיקול דעתם של הרופאים, לעיתים יוחלט לזרז את הלידה בתהליך מלאכותי. בין הסיבות הנפוצות המובילות להחלטה לזירוז לידה ניתן למצוא לידה המתקדמת באיטיות שעלולה לסכן את העובר או את האם, לידה המתחילה מעבר לשבוע ה-42 ועוד. החלטה שגויה המתקבלת ללא הצדקה ברורה או תוך סיכון של חיי היולדת או העובר – עלולה להיות עילה לתביעת רשלנות רפואית.

 

  • לידת מלקחיים או וואקום באופן רשלני

על פי שיקול הצוות הרפואי, כמו למשל במקרה של מצוקה עוברית או במקרה בו היולדת סובלת ממחלת ריאות או לב, ייתכן ויוחלט לבצע לידת מלקחיים או ואקום ובעזרת המכשור הרפואי ינסו הרופאים ליילד את התינוק. שימוש במכשור הרפואי באופן שגוי וביצוע רשלני עשויים להוביל לפגיעה בגולגולתו של התינוק או בעצבי הפנים, שיתוק מוחין ואף לפיגור. מצידה של היולדת, שימוש רשלני במכשור הרפואי עשויים לגרום לקרעים בנרתיק, בצוואר הרחם, לדלקות בשלפוחית השתן או לפגיעה בשרירי צוואר האגן. במידה ואכן בוצעה לידת מלקחיים או וואקום באופן רשלני – מומלץ לשקול הגשת תביעה.

  • גרימה לשיתוק מוחין

כשההריון תקין אך התינוק סובל בלידתו מקשיים קוגנטיביים או פיזיים – דבר זה עשוי להצביע על כך שהתרחשה רשלנות רפואית בשעת הלידה. למעשה, ב- 10% מהמקרים מייחסים רשלנות רפואית לשיתוק מוחין אצל ילודים, מה שמוביל לקשיים בהליכה, בדיבור, במערכת העצבים ועוד. אם התינוק סובל משיתוק מוחין והדבר נגרם כתוצאה מרשלנות במהלך ההריון או הלידה – זוהי בהחלט עילה להתייעצות עם עורך דין רשלנות רפואית בהריון או בלידה.

חובת ההוכחה ופיצויים

כפי שהוזכר לעיל, במקרים של רשלנות רפואית הגורמת נזק בלתי הפיך לעובר או ליולדת, נוהגים בתי המשפט לפסוק פיצויים גבוהים. בית המשפט לוקח בחשבון את מידת הנזק שנגרם לא רק לפי הנזק המיידי, אלא גם על פי תוחלת החיים שנפגמה ללא שוב. למשל, אם תינוק מפתח קשיים קוגנטיביים שמקשים עליו את התנהלותו הבוגרת בחייו כתוצאה ישירה מהרשלנות הרפואית שחווה בלידתו – הוא זכאי לפיצויים לא רק בעבור הקושי עצמו, אלא גם עבור ההשלכות של אותי הקושי מבחינה כלכלית, אישית ופיזית.

בכדי להוכיח כי יש קשר ישיר בין רשלנות רפואית לבין הנזק, בית המשפט יבקש לעיין בכל המסמכים הרפואיים הקשורים למהלך ההריון והלידה, ולקבל תמונת מצב מקיפה שבסופה יוכל לקבל הכרעה. יחד עם זאת, במידה והמוסד הרפואי לא שמר מסמכים מסויימים, עשוי הדבר להוביל להיפוך נטל הראיה וחובת ההוכחה להיעדר רשלנות רפואית תוטל עליו

כתבות
נוספות

פיצויים וביטוח לאומי לנפגעי פעולות איבה

נפגעי פעולות איבה פיצויים

מדינת ישראל הינה מקום חשוב וחיוני לעם היהודי ולדתות אחרות, אך זוהי גם מדינה המוקפת באויבים רבים ועל אף היותה נקודה קטנה על הגלובוס, עדיין

רשלנות רפואית בהשתלת שיער

רשלנות רפואית בהשתלת שיער

רשלנות רפואית כשלעצמה הוא מושג מאד גדול ורחב וכאשר מדובר על השתלת שיער לגברים או בכלל, היא מקבלת פרופורציות מאד ספציפיות. ראשית, ולפני שמתחילים לדבר

סובלים מצרבת? יש מה לעשות

סובלים מצרבת? יש מה לעשות

צרבת היא מצב של חומציות שעולה מהבטן אל הגרון וגורמת לתחושה של שריפה או "אש" אותה מתארים אנשים שסובלים מהתופעה באופן תדיר. מדובר בחומציות שמקורה

נגישות